Białka komplementarne

 IMG_4915

Jak już wspominałam tu: link  jeżeli ktoś rezygnuje ze spożywania białka pochodzenia zwierzęcego, warto, żeby prawidłowo zestawiał roślinne źródła białka. Dlaczego?

Ponieważ produkty pochodzenia roślinnego różnią się składem białka między sobą. Jeżeli odpowiednio je połączymy mogą mieć nawet  większą wartość niż białko pochodzenia zwierzęcego.

Białka składają się z mniejszych części- cegiełek- aminokwasów. To właśnie zestawienie aminokwasów decyduje o wartości odżywczej białek.

Obecnie wiadomo, że jeżeli Twoja dieta jest różnorodna i dobrze zbilansowana nie musisz cały czas zastanawiać się nad tym czy aminokwasy ‚dopasują się’. Jest to związane z tym, że organizm może czerpać z własnych zapasów aminokwasy. Jeżeli nie dostraczymy, któregoś z nich w posiłku zostanie on dostarczony z własnych rezerw.

Produkty zbożowe są ubogie w lizynę, ale bogate w nią są suche nasiona roślin strączkowych.

Suche nasiona roślin strączkowych zawierają także dużo lizyny i treoniny, natomiast są ubogie w aminokwasy siarkowe i tryptofan.

Bogate w aminokwasy siarkowe i tryptofan są: sezam i nasiona słonecznika.

W ziemniakach i zielonych warzywach liściastych jest za mało metioniny, za to jej dobrymi źródłami są: orzechy brazylijskie, sezam oraz produkty zbożowe.

                                                                       jarmuż

                                   Łącz produkty z dwóch lub więcej z tych kategorii:

a) Suche nasiona roślin strączkowych:

-fasola

-soczewica

-groch

b) Zboża np.:

-chleb

-makaron

-ryż

-płatki

c)Orzechy i nasiona

d) Quorn i produkty sojowe

Dlatego warto spożywać m.in:

  • produkty zbożowe z warzywami strączkowymi,
  • ryż z soczewicą,
  • fasolkę z tortillą lub pieczywem,
  • kanapki z masłem orzechowym,
  • kanapki/hamburgery z tofu,
  • suche nasiona roślin strączkowych z ziarnami.

Napisz odpowiedź

*

code