Czym są superfoods?

IMG_4915

SUPERFOODS nazywane są pewne artykuły spożywcze lub też ich grupy, które charakteryzują się wyjątkowymi właściwościami.

  • Wspierają leczenie i zapobiegają powstawaniu wielu chorób m.in. cukrzycy, nadciśnienia, czy też nowotworów.
  • Są wyjątkowo bogate w:

witaminy i składniki mineralne,

przeciwutleniacze,

aminokwasy i białko,

enzymy,

błonnik pokarmowy,

wielonienasycone kwasy tłuszczowe.

  • Warto zaznaczyć, że żywność tego typu powinna być nie  przetworzona lub przetworzona w jak najmniejszym stopniu.
  • Są to produkty pochodzenia naturalnego.

Do superfoods należą proste, codzienne produkty np. czosnek, jabłka, brokuły, rośliny nasion strączkowych, ale też:

orientalne, orginalne jak m.in: żeń-szeń, echinacea czyli jeżówka, komosa ryżowa, jagody Goji, aloes czy jarmuż.

Oto lista superfoods:

link do listy superfoods

  •  Każde z superfoods trzeba rozpatrywać indywidualnie, ze względu na poszczególne właściwości zdrowotne. I tak buraki zawierają betainę, która jest ważna w działaniu przeciwzapalnym w organizmie, komosa ryżowa i amarantus, zawierają więcej błonnika oraz białka w porównaniu do innych produktów zbożowych.
  •  Jako dietetyk chciałabym, żeby DOBRE, ZDROWE jedzenie było demokratyczne. Dostępne dla wszystkich. Niekoniecznie trudne do zdobycia czy drogie. Nie chcę, żeby ktoś myśląc, że jeśli nie może kupić migdałów jego sposób żywienia jest gorszy. Może zastąpić je pestkami dyni czy słonecznika, które nie dość, że są o wiele tańsze to również łatwiej dostępne.
  • Pamiętajmy, że żywność ekologiczna to zarazem żywność regionalna. Produkty, które są sprowadzane z dalekich części świata, mogą być hodowane w różnych warunkach, poddane odpowiedniej konserwacji, aby przetrwały długą podróż.
  • Ponadto zalecenia dotyczące spożycia różnych składników są zależne od produktów dostępnych w danym kraju. Poniekąd to co jest zalecane jest zależne od grupy, która ma spożywać te pokarmy.
  • Wiele z superfoods zawiera duużo składników mineralnych i witamin. Warto zadać sobie pytanie czy wszystkie są nam potrzebne? Może nasza codzienna dieta zawiera już wystarczająca ilość błonnika. Do składników, których brakuje w polskiej diecie należy na pewno magnez, ale nie białko. Dlatego warto dostosować spożywanie niektórych superfoods (w szczególności tych, które są gęste żywieniowo, tzn. w niewielkiej objętości np. w jednej łyżce zawierają bardzo wiele witamin) do tego co jemy. Jest to szczególnie ważne jeśli stosujemy suplementy.
  • W diecie ważną, zasadą jest jej różnorodność. Stosowanie superfoods umożliwia zapewnienie tej właściwości diety.

agrest witamina c

  • W codziennej praktyce często spotykam się z podejściem pacjentów, którzy spożywając zdrowe produkty z większą lekkością pozwalają sobie na włączanie do diety np słodyczy. Oczywiście nic się nie stanie jeśli od czasu do czasu zjemy coś słodkiego, ale ważne jest, aby spożyć paczki chipsów tłumacząc sobie, że mogę ponieważ zjadłem komosę ryżową na obiad.
  • Uwaga! Ponieważ nie ma jednoznacznych wytycznych włączających produkty do grupy superfoods, producenci żywności mogą z łatwością to wykorzystywać. Ponadto wyjątkowo podchwytliwe jest reklamowanie niektórych produktów ze względu na niektóre występujące w nich składniki. Wyobraźmy sobie krakersy, które zawierają wodorosty, przez co są przedstawiane jako wyjątkowo zdrowe a w rzeczywistości są po prostu krakersami.

Czy superfoods naprawdę działają?

Bardzo WAŻNA jest PODAŻ tych produktów. Warto wiedzieć w jakiej ilości i postaci powinny być spożywane, żeby uzyskać upragniony efekt. Aby warzywa kapustne mogły działać przeciwnowotworowo muszą być spożywane regularnie. Nie wystarczy włączyc ich od czasu do czasu do jadłospisu.

  • Istotne jest dla osób odchudzających się, że nawet jeżeli jakiś produkt jest wyjątkowo zdrowy nie oznacza to, że nie zawiera kalorii. Jeżeli ktoś się odchudza musi rozważnie dodawać niektóre superfoods np. nasiona chia, które zawierają znaczną ilość kalorii.
  • Nie wszystkie superfoods są dozwolone w niekontrolowanej ilości. Głównie dla kobiet w ciąży, karmiących oraz dzieci. Dotyczy to np. jeżówki czyli echinacei.
  • Warto pamiętać, że ważna jest forma w jakiej spożywamy superfoods. Lepiej spożywać surowe, nieprzetworzone śliwki, a nie powidła śliwkowe.

Do artykułu dodaję link do wypowiedzi znanego onkologa doktor Aleksandry Kapały, która zaznacza, że rozpiętość podawanej wartości odżywczej jagód goji jest ogromna. W związku z tym nie rekomenduje ich pacjentom. Woli polecać im ‚pewniaki’ dostępne w Polsce, hodowane i uprawiane we właściwych warunkach. A czemu wklejam link do tego wywiadu? Ze względu na niektóre komentarze, które nie pozostawiają suchej nitki na lekarce. Mam wrażenie, że wielu osobom łatwiej jest zastosować konkretne produkty zamiast codziennie dbać o swoją dietę. A jakie jest Wasze zdanie?

link do wywiadu z doktor Aleksandrą Kapałą

Podsumowując superfoods są bardzo ważnym elementem diety. Należy jednak pamiętać o dostosowaniu ich właściwości do swoich potrzeb, stanu zdrowia oraz aktualnej diety. Warto pamiętać, że na liście superfoods nie znajdują się tylko egzotyczne, drogie prodkty, ale także np. zwykłe, polskie jabłka. Dlatego dosypujmy algi do koktajli, ale doceńmy też naszą rodzimą kapustę.

Jedna odpowiedź

  1. fitdevangel z | | Odpowiedz

    Zgadzamy się, że tego typu produkty powinny być dostępne dla każdego. Nie trzeba przecież wszystkich jeść, wystarczy parę z nich włączyć do swojej codziennej diety 🙂

Napisz odpowiedź

*

code