Jak wybrać mniejsze zło w cukierni?

strudel z jabłkiem kalorie
Oto artykuł dedykowany mojej znajomej, która mimo wizyt u dietetyka raz w miesiącu oraz częstych spotkań towarzysko-dietetycznych (ja) nie rezygnuje ze spożywania pewnych produktów. Dlaczego? Ponieważ niesmaczny posiłek to dla niej niepełny posiłek, może nawet posiłek, którego nie było. Zamiana majonezu na jogurt czy połączenie tych dwóch składników zmienia negatywnie smak potrawy.

A przede wszystkim kuszą Ją ciasteczka w cukierni. Bezsensowne byłoby wymuszanie pewnych zachowań. Jeżeli poprawnie wytłumaczone zasady dietetyczne nie działają może warto zaznaczyć co wybierać w cukierni,  jeżeli wizyta tam jest nieunikniona? Oczywiście nikogo nie zachęcamy do kupowania deserów, ale warto zastanowić się podczas ich kupowania. Dzięki temu można ‚zaoszczędzić’ znaczną ilość spożytych kalorii. Zatem co lepiej wybierać?

  • Ciastka z owocami, galaretką, produktami mlecznymi np. białym serem lub jogurtem,
  • desery z orzechami. Mimo wysokiej zawartości tłuszczu w tych produktach, pozytywnie wpływają one na trawienie tłuszczów, powodują odczuwanie sytości oraz nie są w pełni trawione,
  • jeżeli chcesz zjeść czekoladę lepiej wybrać czekoladę bez nadzienia. Wypełnienie często jest źródłem przede wszystkim cukru.  Nieważne czy jest to nadzienie jogurtowe czy też owocowe. Wiele mówi się o pozytywnym wpływie ciemnej czekolady na zdrowie. Wybierając czekoladę z nadzieniem pozbywamy się znacznej części wspomnianego kakao.
  • Zaskakujące pytanie: żelki czy karmelki? Krówki składają się z cukru, masła oraz śmietanki. Natomiast żelki składają się z cukru, żelatyny kwasku cytrynowego a czasami dodaje się do nich nawet białko. Decydując się na żelki nie dostarczymy tłuszczu ponieważ go nie zawierają w przeciwieństwie do toffi.
  • Wybierając sorbet zamiast tradycyjnych lodów możesz ‚zaoszczędzić’ nawet 200kcal. Oczywiście zależy to od składu produktów,  do ‚lżejszych’ lodów należą:

lody owocowe

sorbety

lody, które wyprodukowano na bazie jogurtu.

strudel z jabłkiem kalorie             bajaderka kalorie

Oba ciastka ważą 150 gram. Mimo tej samej masy bajaderka zawiera prawie dwa razy więcej kalorii niż szarlotka. Ciastka różni także zawartość tłuszczu na niekorzyść bajaderki.

Jabłka mimo, że są podane obróbce cieplnej zachowują wiele swoich właściwości.

 

bajaderka kalorie

4 komentarze

  1. Ania tymczasem z Brukseli z | | Odpowiedz

    Kolejny świetny, praktyczny tekst. Dziękuję.
    Czułam, że nawet zwykłe żelki, które daję dzieciom to mniejsze zło, ale teraz jestem pewna.
    Mamom, które tu zaglądają podpowiadam, że odkryłam żelki z witaminami, najlepsze są rekiny w aptece, które dodatkowo wspomagają odporność (1 rekin dziennie i opakowanie starcza na miesiąc).

    1. Iwona z | | Odpowiedz

      Mój Jasiek ma 1,5 roku i jest jakimś żelkomaniakiem! Myślałam, że jest odosobnionym przypadkiem. Jak usłyszy słowo żelki, to przybiega i patrzy się na ciebie aż mu ich nie dasz. Jak to się nie stanie, to płacze do skutku. W domu już się boimy tego słowa wypowiadać 🙂

  2. Anonim z | | Odpowiedz

    Z przyjemnością przeczytałam artykuł, ale mam pewne wątpliwości co do tłuszczu. Uważam, że również jest on potrzebny w organizmie ale jak wszystko w rozsądnych ilościach. Ja eliminując tłuszcz doprowadziłam się do HDL poniżej normy. Mam wrażenie, że bardziej szkodliwy jest cukier. Może Panie dietetyczki coś na ten temat by napisały? Bardzo cieplutko pozdrawiam Anna

  3. Baska z | | Odpowiedz

    Bardzo ciekawe informacje:)

Napisz odpowiedź

*

code