Suplementacja w czasie ciąży i karmienia piersią

winogornabrzoskwiniemarchewki

Wiele osób wie, że w czasie ciąży oraz karmienia piersią wzrasta zapotrzebowanie na wiele witamin i składników mineralnych. Oto tabela, która przedstawia w jaki sposób zmienia się to zapotrzebowanie.

Wartości podane są na poziomie RDA:

Norma

Ciąża

Laktacja

Witamina A

700

750

1200

Tiamina

1,1

1,4

1,5

Ryboflawina

1,1

1,4

1,6

Niacyna

14

18

17

Cholina

425

450

550

Kwas pantotenowy

5

6

7

Witamina B6

1,1

1,6

1,7

Biotyna

30

30

35

Witamina B12

2,4

2,6

2,8

Witamina C

75

80

115

Witamina D

5

5

5

Witamina E

8

10

11

Kwas foliowy

400

600

500

Wapń

1000

1000

1000

Fosfor

700

700

700

Magnez

310

360

320

Żelazo

18

27

10

Cynk

8

11

12

Miedź

0,9

1,0

1,3

Jod

150

220

290

Selen

55

60

70

Fluor

3

3

3

Sód

1500

1500

1500

Potas

4700

4700

5100

 Jednostki użyte tu.

 Ze względu na:

  • większą konieczność pokrycia powyższych norm w czasie ciąży oraz laktacji oraz

  • ze względu na większe zapotrzebowanie w tym czasie na witaminy i składniki mineralne

kobietom często poleca się suplementację. Zanim jednak zdecydujemy się na nią warto poznać parę informacji dotyczących zażywania witamin i składników mineralnych w postaci tabletek.

Po pierwsze, suplementacja stosowana w czasie ciąży oraz karmienia powinna być INDYWIDUALNIE DOSTOSOWANA DO PACJENTKI. Dlaczego?

Ponieważ powinna być zależna od Jej stanu zdrowia oraz nawyków żywieniowych. Wyobraźmy sobie przyszłą mamę, która nie lubi lub nie może spożywać mleka i produktów mlecznych, wtedy suplementacja wapniem prawdopodobnie będzie wskazana. Natomiast w przypadku mamy spożywającej wystarczającą ilość produktów mlecznych taka suplementacja prawdopodobnie nie będzie konieczna.

Po drugie, nie ma bezwzględnych badań naukowych, które wskazywałyby, że suplementacja w czasie ciąży i karmienia piersią jest konieczna. Jednak Polskie Towarzystwo Ginekologiczne w dwóch dokumentach zwraca uwagę na dodatkowe podawanie:

  • żelaza,

  • jodu,

  • kwasu foliowego,

  • witaminy D,

  • witaminy A,

  • witaminy E,

  • magnezu,

  • wapnia*,

  • kwasów omega-3.

zalecenia link 

a w dokumencie podane są dodatkowo:

  • cynk,
  • miedź,

  • mangan,

  • selen,

  • molibden.

* zapotrzebowanie na wapń w czasie ciąży i laktacji nie wzrasta w porównaniu z normalnym stanem fizjologicznym. Należy jednak podkreślić, że w Polsce pokrycie zapotrzebowania na wapń wśród młodych kobiet jest na poziomie 50-60%.

 Po trzecie, suplementację powinno szczególnie rozważyć się w przypadku mam pochodzących z grup ryzyka. Wystąpienie ewentualnych niedoborów w tych grupach jest większe. Wspomniane grupy to:

  • ”- ciężarne bardzo młode lub z licznymi ciążami następującymi po sobie w krótkich okresach czasu,
  • – ciężarne wywodzące się z niekorzystnych środowisk socjoekonomicznych
  • – ciężarne z przewlekłymi schorzeniami, które powodują ograniczenie wchłaniania,
  • – ciężarne z niedoborem masy ciała i niedostateczną podażą substancji odżywczych
  • – ciężarne ze specyficznymi nawykami żywieniowymi (wegetarianki, weganki, itp).”

 Po czwarte, czasami pokrycie zapotrzebowania na dany składnik za pomocą diety jest bardzo trudne. Mam na myśli dwa ważne składniki diety kobiet:

  • kwas foliowy, o którym pisałyśmy tu.

 oraz

  •  kwasy DHA.
  • Polskie Towarzystwo Ginekologiczne zaleca spożywanie kwasów DHA codziennie na poziomie 200-300 mg.
  • Europejski Urząd do Spraw Bezpieczeństwa Żywności zaleca spożywanie ich na poziomie 100-200 mg codziennie.
  • Kwasy te występują w tłustych rybach. W Polsce cały czas spożycie tłustych ryb jest na niewystarczającym poziomie. Ponadto ryby morskie, szczególnie te, które żyją długo, mogą być zanieczyszczone metalami ciężkimi, dlatego spożycie łososia i tuńczyka powinno być ograniczonej do 1 porcji raz w tygodniu.
  • Jeżeli kobieta spożywa mało ryb i owoców morza suplementacja powinna wzrosnąć do 500 mg DHA dziennie już od pierwszego miesiąca ciąży.
  • Przy dawkach 1000 mg dziennie i wyższych nie wykazano żadnych skutków ubocznych.
  • Kwasy DHA gromadzą się w ośrodkowym układzie nerwowym dziecka głównie po 20 tygodniu ciąży i proces ten trwa aż do 4 roku życia dziecka. Dlatego tak ważne jest suplementowanie tego składnika w trakcie laktacji a później także samego dziecka.

 Co warto wiedzieć wybierając suplementy zawierające DHA:

  • warto zwrócić uwagę na suplementy, które nie powstały z ryb tylko z alg; algi nie kumulują metali ciężkich,
  • warto wybierać suplementy przebadane ze względu na zawartość metali ciężkich,
  • warto wybierać suplementy wyprodukowane z ryb, które nie kumulują metali ciężkich,
  • warto sprawdzać zawartość kwasów DHA w suplemencie, czasami niższa cena preparatu wynika z tego, że proponowana dawka nie pokrywa dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Powinniśmy zażyć dwukrotnie większą ilość suplementu niż wskazuje producent, aby osiągnąć zamierzony efekt.

Poruszając temat suplementacji warto wspomnieć o wodach wysoko zmineralizowanych. Coraz więcej mówi się o roli wody wysoko zmineralizowanej w diecie kobiet w ciąży i karmiących. Wody wysoko zmineralizowane mogą wzbogacać dietę w:

  • wapń,

  • magnez,

  • sód,

  • jod.

Składniki istotne w diecie kobiet ciężarnych i karmiących. Magnez dostarczany z wodą nie może zostać przedawkowany, jest wchłaniany szybciej niż z innych jego źródeł. Jednak dostarczanie niektórych składników mineralnych i witamin zarówno z dietą jak i z suplementami może doprowadzić do nadmiaru ilości tych składników w organizmie.

7 komentarzy

  1. pati z | | Odpowiedz

    najnowsze badania wskazuja na to, ze kwas foliowy doprowadza do przedwczesnych porodow, czy nawet poronien.Sama jestem w szoku.

  2. Hania z | | Odpowiedz

    Ja kwas foliowy przyjmowała tylko w pierwszym trymestrze. Natomiast kwasy dha przez całą ciążę i laktację w postaci pregnoferu dha.

  3. Maria z | | Odpowiedz

    Pati a skąd masz takie informacje? Podziel się badaniami. Jak dla mnie to mocno przesadzone. Gdyby tak było to kwas foliowy już dawno zostałby wycofany z półek w aptekach.

  4. lukrecja z | | Odpowiedz

    Pierwsze słysze, żeby kwas foliowy doprowadzal do przedwczesnych porodów albo poronien. Przecież to jakaś bzdura i chyba nie warto w to wierzyć. Sam artykuł z kolei bardzo dokladnie traktuje temat i każda kobieta która planuje ciąże powinna się z nim zaponzać. Mnie akurat polecono suplement, który zaiweral w sumie większość tych potrzebnych skladnikow i mineralow – prenatal, ale nie pamiętam już, który brałam, chyba uno. Poza tym trzeba oczywiście dbać o diete. Dużo warzyw trochę owoców, świeże ryby, woda, herbatki ziołowe. Warto sobuie to wszystko zawczasu ogarnąć.

  5. Anna z | | Odpowiedz

    Długo brałam różne suplementy z żelazem i zadziałała tylko Chela ferr bio complex. Po miesiącu brania badania były lepsze, a po dłuższym stosowaniu anemia zniknęła. Co więcej, nie odczułam żadnych skutków ubocznych jak przy innych suplementach uzupełniających żelazo.

  6. ewcia z | | Odpowiedz

    ja nie chciałam przesadzić z nadmierną suplementacją i brać tabletek z każdą witaminą i na wszystko 😉 ale rzeczywiście skupiłam się na suplementacji najważniejszych składników – kwasu foliowego, dha, żelaza i wit. d, najwygodniejszym rozwiązaniem była pregna plus, bo zawiera te wszytskie składniki. no i miałam pewność, że wszystko jest w normie i niczego nie brakuje mojemu dzidziusiowi 🙂

  7. Weronika z | | Odpowiedz

    Ja kiedy zaczelam karmic czulam sie ospala, przygnebiona. I mimo ze nie wierzylam poczatkowo mojemu ginekologowi, ktory polecal mi suplementacje na moje dolegliwosci to jednak jak zaczelam ja stosowac to czuje sie znacznie lepiej. Wiele jest tych suplementow, ale mi farmaceuta polecil Pregne plus i dobrze sie sprawdzil.

Napisz odpowiedź

*

code