Test wg Starzyńskiej

Pierwszy test, który przedstawiamy to test wg Starzyńskiej. Jest to metoda jakościowa, punktowa, która pozwala sprawdzić czy jadłospis został prawidłowo zaplanowany. Aby uzyskać prawidłową ocenę należy poddać weryfikacji jadłospisy z 7 dni.

Wyróżnik

Liczba punktów

Ilość posiłków w ciągu dnia zaplanowana w jadłospisie
IV-V 5
III 3
mniej 0
Ilość posiłków, w których występują produkty dostarczające białka zwierzęcego
We wszystkich posiłkach 5
We 75% posiłków 2
W mniejszej liczbie posiłków 0
Częstotliwość występowania mleka lub serów
codziennie w 2 posiłkach 5
codziennie co najmniej w 1 posiłku i w 50% dni w 2 posiłkach 2
rzadziej 0
Częstotliwość występowania warzyw lub owoców
codziennie co najmniej w 3 posiłkach 5
codziennie co najmniej w 2 posiłkach 2
rzadziej 0
Częstotliwość występowania warzyw i owoców w postaci surowej
codziennie 5
w 75% dni 2
rzadziej 0
Częstotliwość występowania razowego pieczywa, kasz i strączkowych suchych
codziennie co najmniej jeden z wymienionych produktów 5
w 75% dni jeden z wymienionych produktów 2
rzadziej 0
Razem 30

test1

test6test4

test1test3

Skala ocen:

Liczba uzyskanych punktów Ocena jadłospisów Wnioski
30 dobry Bez błędów
21-27 dostateczny Błędy można wyeliminować
12-20

Bez ocen zerowych

Zaledwie dostateczny   Duże błędy
<12 zły Nie nadaje się do poprawienia

 

9 komentarzy

  1. Quleczka z | | Odpowiedz

    Wszystko fajnie ale dlaczego składnikiem dobrej diety jest „produkty dostarczające białka zwierzęcego we wszystkich posiłkach”?

    Czu to nie przesada? Szczególnie przy proponowanych 4-5 posiłkach dziennie… każdy musiałby zawierać ser, mleko, jajko lub mięso 🙂

  2. Quleczka z | | Odpowiedz

    Witam, mi chodzilo o to, ze tam jest zaznaczone, ze to musi byc bialko zwierzece w kazdym posilku. Przeciez mozna wyobrazic sobie posilek pelnowartosciowy bez niego.

  3. Quleczka z | | Odpowiedz

    Poza tym, czy naprawde wszystkie posilki musza sie skladac z tych 3 rzeczy?

    Co jest zlego z punktu widzenia zdrowia gdy jeden to np. weglowodany + tluszcze + warzywa, a inny za to jest bardziej bialkowy ?

    Zakładając oczywiscie, ze dostarczymy w ciagu dnia odpowiednie ilosci wszystkich skladnikow.

  4. snofka z | | Odpowiedz

    A czy czasami nie jest tak, że nie powinno się jadać węglowodanów i białek w jednym posiłku? To znacznie pogarsza trawienie. Te białka pochodzenia zwierzęcego również bym poddawała w wątpliwość. Jaja mają dużo złego cholesterolu, mleko tworzy śluz w organizmie. Ponadto mięso jest odbierane przez nasz organizm jak „ciało obce” z którym walczy. Soja ma więcej białka od mięsa. Za to komosa ryżowa posiada wszystkie niezbędne aminokwasy. Na prawdę, nie ma potrzeby katować się codziennie mięchem.

  5. alternatywka z | | Odpowiedz

    To czyli,jak wyszło mi,że mój sposób odżywiania jest zły(5 pkt),tzn.nie mogę już go poprawić?

Napisz odpowiedź

*

code